www.wimjongman.nl

(homepagina)


Devotionals

25 maart 2024

()

Dit zijn donkere dagen, maar onze hoop is niet gevestigd op iets in deze wereld. De Bijbel zegt in Kolossenzen 3: "Als u inderdaad met Christus bent opgewekt en de dingen zoekt die boven zijn, waar Christus aan de rechterhand van de Vader is, en niet de dingen zoekt die op aarde zijn....". Ik wil jullie vertellen dat volgens wat de Bijbel zegt, de dingen alleen maar moeilijker zullen worden. Maar waarom zegt hij zoek de dingen die boven zijn? Omdat er voor ons, de gelovigen, nog grotere dingen in het verschiet liggen. Kun je je dat voorstellen? We zullen worden opgenomen bij de laatste bazuin met het geluid van de aartsengel en we zullen worden begeleid naar de troonzaal. Denk je dat ik iets leuk vind in deze wereld als ik weet dat ik in de troonzaal zal zijn? Hallo? Weet je, ik liep hier binnen en zag een koffiezetapparaat. En ik dacht: "Ik ben in de hemel." En toen werd ik eraan herinnerd, "Nee, dat ben je niet. De hemel zal nog beter zijn." Koffiezetapparaat. Is dat niet geweldig? Koffie is geweldig, maar de hemel is nog veel beter.

En ik wil je er ook aan herinneren dat in deze laatste dagen de hele wereld naar je kijkt. Kijk, als je je angstig, bang en verward gedraagt, als je aan complottheorieën doet, als je boos bent, als je de hele dag ruzie maakt, als je haatdragend bent, dan weet ik niet zeker of je er klaar voor bent. De Bijbel zegt dat Hij ons nooit de geest van angst heeft gegeven. Maar van wat? Van kracht en liefde en een gezonde geest. Niet van samenzweringstheorieën en niet van woede en niet van angst. En ik zal je iets vertellen, jij denkt dat COVID het ergste is wat je ooit hebt gezien. Het is niets. Het stelt niets voor. Het is bijna voorbij. We gaan meer en grotere en ergere dingen zien. Niet dat ik dat wil zien, maar ik weet waar deze wereld heengaat. En dat zou jij ook moeten weten.

Stel je voor dat je op een dag een legitieme melding krijgt. Niet een van de zwendels die vandaag de dag de ronde doen, maar een echte en bewezen echte melding dat je een groot fortuin had geërfd. De kennisgevende entiteit vertelde je dat het drie tot vier weken zou duren om het geld naar jou over te maken. Denk eens na over hoe u uw huidige financiële problemen die u in die tijd zou hebben, zou bekijken. Laten we zeggen dat uw persoonlijke financiële situatie nijpend, zelfs hachelijk was. Zou de kennisgeving je manier van leven, voelen en denken voor de komende drie tot vier weken veranderen?

Natuurlijk zouden we allemaal willen dat dit scenario zich werkelijk zou voordoen. Maar wat we moeten onthouden is dat we op een veel belangrijkere manier dan tijdelijke financiële vrijheid bericht hebben gekregen van de Koning van de hemel dat een pijn- en probleemloos bestaan in onze toekomst ligt. Onze voeten zullen over straten van goud lopen. Onze ogen zullen ultieme schoonheid aanschouwen. Onze oren zullen dingen horen die onvoorstelbaar zijn voor onze eindige geesten. En bovenal zullen we de Koning der Koningen en Heer der Heren van aangezicht tot aangezicht zien!

1 Johannes 3:2
Geliefden, wij zijn nu kinderen van God; en het is nog niet geopenbaard wat wij zullen zijn, maar wij weten dat wanneer Hij geopenbaard wordt, wij Hem gelijk zullen zijn, want wij zullen Hem zien zoals Hij is.

Deze kennisgeving die we hebben ontvangen is geen spam. Er zitten geen addertjes onder het gras of verborgen kosten. Het is een belofte van God, die niet kan liegen (Titus 1:2), dat we Hem op een dag zullen zien zoals Hij is. Om dat te laten gebeuren, moeten we ons een andere belofte herinneren van de auteur en voltooier van ons geloof:

Johannes 14:1-3
"Laat uw hart niet verontrust zijn; u gelooft in God, geloof ook in Mij. In het huis van Mijn Vader zijn vele woningen; als het niet zo was, zou Ik het u gezegd hebben. Ik ga heen om voor jullie een plaats te bereiden. En als Ik heenga en een plaats voor jullie bereid, zal Ik wederkomen en jullie tot Mij nemen, opdat waar Ik ben, daar ook jullie zijn."

Of het nu door dood of vervoering is, onze toekomst lijkt in niets op ons heden. Wanneer we afwezig zijn van het lichaam, zijn we aanwezig bij de Heer (2 Korintiërs 5:8). Dit zou ons aan een andere waarheid moeten herinneren:

Psalm 16:11
U zult mij de weg van het leven wijzen; in uw nabijheid is volheid van vreugde; aan uw rechterhand zijn genoegens tot in eeuwigheid.

Keer op keer richt de Bijbel onze gedachten op de toekomst. Dit stelt ons in staat om het heden onder ogen te zien zonder overweldigd te worden door tijdelijke omstandigheden die onplezierig of pijnlijk zijn. Onze toekomst is er een van volle vreugde en eeuwige genoegens. Het is niet zoals een vakantie waarvan je wenst dat die niet eindigt of een plaats die je graag ooit nog eens wilt bezoeken. Het is ons eeuwige bestaan door Christus, die beloofd heeft dat dit alles waar zal zijn.

Totdat onze toekomst ons heden en onze permanente ervaring wordt, zouden we er goed aan doen om acht te slaan op de woorden van de Psalmist:

Psalm 121
Ik hef mijn ogen op naar de bergen - vanwaar komt mijn hulp? Mijn hulp komt van de HEER, die hemel en aarde gemaakt heeft. Hij zal niet toelaten dat uw voet wordt verplaatst; Hij die u bewaart, zal niet sluimeren. Zie, Hij die Israël bewaart, zal sluimeren noch slapen. De HEERE is uw Bewaarder, de HEERE is uw schaduw aan uw rechterhand. De zon zal u bij dag niet treffen, noch de maan bij nacht. De HEERE zal u bewaren voor alle kwaad; Hij zal uw ziel bewaren. De HEERE zal uw uitgaan en uw ingaan bewaren van nu aan tot in eeuwigheid.

Onze fictieve geluksmelding waarmee we begonnen, mag dan voor een paar mensen hier op aarde echt gebeuren, maar onze belofte is veel groter en geldt voor ons als velen Hem hebben ontvangen. Want aan hen gaf Hij het recht om zonen en dochters van God genoemd te worden (Handelingen 4:12), waardoor we welkom zijn in het huis van de Vader wanneer Jezus komt om ons tot Zich te nemen.

Laten we tot die tijd onze ogen omhoog houden en ons niet laten neerhalen door omstandigheden. Dit leven is niet alles wat er is en het volgende is veel beter en veel langer, en met alles wat er vandaag de dag in de wereld gebeurt, lijkt het mogelijk dat we binnenkort naar het Vaderhuis gaan!

Maar toch, kom snel Heer Jezus,

Bron: Amir's Bible Bites Devotionals